Een geweldige reis die begon met een passie voor goed eten en simpele ingrediënten. Ontdek de geschiedenis van Bertolli van het bescheiden begin tot aan het wereldwijde succes.
Ontdek onze geschiedenis
Bertolli is in 1865 opgericht in Lucca, Toscane. Francesco Bertolli en zijn vrouw Caterina openden een delicatesse winkeltje. In dit kleine winkeltje verkochten zij typische regionale producten uit de Toscaanse streek, zoals olijfolie, wijn, kaas en olijven in vaten, kratten en zakken.
In 1875 richtte Francesco de “Francesco Bertolli Bank and Exchange” op in Lucca, voornamelijk voor emigranten. De belangrijkste taak van de bank was het financieren van het groeiende aantal emigranten die voornamelijk naar Amerika emigreerde. Omdat de emigranten hun gebruikelijke Mediterrane eten niet konden vinden in Amerika, vroegen ze aan Bertolli om kisten met olijfolie op te sturen. Dankzij deze onverwachte markt buiten Italië, werd Bertolli de eerste exporteur van olijfolie.
Rond 1890 bedreef Bertolli al een aanzienlijke export van goederen, die werden verkocht in New York, Philadelphia en Chicago. Inmiddels verspreidden de winkels zich steeds meer westwaarts. Door het toenemende succes, werden er naast Amerika ook exportmarkten opgericht in Canada en Australië.
Het merk Bertolli werd steeds meer wereldwijd gelinkt aan de schoonheid van de Italiaanse levensstijl en heerlijk eten. De Bertolli smaken werden steeds meer bekend.
Bertolli kreeg een aanzienlijke status en om de groei en het imago van Bertolli te stimuleren, begon het merk te investeren in reclame – toentertijd nog zeldzaam in Italië. De Italianen denken nog steeds graag terug aan de eerste Bertolli commercials en tv spots, waarin de personages Olivella en Maria Rosa werden geïntroduceerd.
Tussen 1950 en 1960 was Bertolli het eerste bedrijf dat informatie over de voedingsmiddelen op de etiketten drukte en de consumenten informeerde over de belangrijke gezondheidsvoordelen van olijfolie. Het was ook het eerste bedrijf dat verschillende soorten en smaken van olijfolie verkocht, zoals de extra lichte olijfolie, geïntroduceerd om te kunnen voldoen aan het verlangen van de Amerikaanse consument naar een milde, gemakkelijke verzadigde bakolie.
In 1999 breidde Bertolli haar export van olijfolie uit van 23 naar meer dan 40 landen, en het merk groeide uit tot de marktleider in een groot aantal landen.
Anno 2013 is Bertolli uitgegroeid tot een internationaal merk, met een breed assortiment bestaande uit onder andere pastasauzen, maaltijdpakketten en olijfolie. Ondanks deze groei, ging de liefde voor lekker Italiaans eten nooit verloren.
Bertolli bestaat al 150 jaar en viert dit met speciale limited editions.
We gebruiken nog steeds alleen de beste ingrediënten, voor de pure smaken van onze producten, bereid volgens de lekkerste Italiaanse recepten.
Zo kun je altijd op Bertolli vertrouwen om in een handomdraai een heerlijk Italiaans gerecht op tafel te zetten en zo een stukje Italië in huis te halen, waar je ook op de wereld bent!